Del Pirineu a la Costa Brava per les vies verdes

La xarxa incorporarà 65 nous quilòmetres i connectarà per primer cop el mar i la muntanya de forma continuada
La xarxa de vies verdes de les comarques gironines incorporarà més de 65 quilòmetres nous que permetran per primer cop connectar de forma continuada la Costa Brava amb el Pirineu, des de Sant Feliu de Guíxols fins a Gombrèn. El projecte es va presentar ahir a la sala de sessions de laDiputació de Girona, amb la presència dels alcaldes o regidors de 13 municipis del Pla de l´Estany (que per primer cop entrarà a la xarxa), Garrotxa, Ripollès i Gironès. Són Banyoles, Campdevànol, Cornellà del Terri, Esponellà, Fontcoberta, la Vall de Bianya, Palol de Revardit, Porqueres, Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis i Serinyà.
Des del Consorci de Vies Verdes es va subratllar que completar aquests trams era una «reivindicació històrica», pendent des del 2008. Segons el seu president, Albert Gómez, la demarcació ja és una «destinació cicloturística madura i consolidada» però estan convençuts que amb aquesta ampliació i d´altres que vindran faran que sigui un «referent europeu». El projecte costarà més de 5,2 milions d´euros i es preveu finalitzar el primer trimestre del 2019.
Gómez també va fer referència als compromisos incomplerts de l´Estat de fer les obres pendents, tot dient que «ni hi és ni se l´espera», i a la perseverança i paciència dels municipis que han entès que calia aprofitar un fons europeu per fer-ho realitat perquè era «un tren que no es podia perdre». I va afegir que «amb la suma d´esforços» s´ha pogut desencallar. A més, va assenyalar que és una obra «estratègica» que permetrà «vertebrar millor» el que ja hi havia construït. El fet que permeti per primer cop anar amb bicicleta des de Sant Feliu de Guíxols fins a Gombrèn, al Ripollès, de forma continuada suposarà un revulsiu per al territori i molt especialment per al Pla de l´Estany, que fins ara no tenia cap tram de la via verda.
Per la seva banda, el president de la Diputació de Girona, Pere Vila, va reconèixer que és un projecte molt «necessari» i va agrair la paciència i «fe» dels municipis durant tots aquests anys. A més, els va dir que l´esforç econòmic que hauran de fer tindrà «un retorn» amb els nous trams de via verda que «seran per sempre».
Els detalls tècnics dels nous tramsVies Verdes a la Garrotxa
Els més de 65 quilòmetres es distribueixen en tres parts. D´una banda, l´Eix Girona-Banyoles-Serinyà, que farà 35,1 km i tindrà un cost de 2,7 milions. Fins ara només hi havia la connexió entre Girona i Sarrià de Ter però ara es continuarà fins a Serinyà, passant per Banyoles, Porqueres i Cornellà, entre d´altres. El segon tram és el de l´eix Olot-Ripoll, que anirà des de Sant Joan de les Abadesses fins a la Vall de Bianya. Inclou un tram de 26,1 km que permetrà connectar amb la ruta del Ferro i el Carbó pel coll de Collabós, evitant el tram de carretera actual que creua la collada de Sentigosa. L´actuació costa uns 1,3 milions.
Al tercer tram, l´eix Ripoll-Campdevànol, s´habilitaran 4,5 km nous per completar la connexió del camí ral amb la ruta del Ferro i del Carbó, direcció Ripoll, així com del tram Campdevànol-Gombrèn pel camí ral i ramader. En aquest sector es farà una passera-pont per evitar passar per l´N-260 entre Ripoll i Campdevànol.
El cost total de l´obra supera els 5,23 milions. Els fons Feder aportaran uns 1,9 milions, mentre que els ajuntaments, uns altres 1,76 milions; la Diputació, uns 956.000 euros i el Consorci de les Vies Verdes, uns 609.000 euros. El calendari previst fixa que la licitació de l´obra (es farà de cop tot i que inclourà els diferents trams) sigui a partir d´aquesta tardor, amb la idea que s´adjudiquin i iniciïn els treballs el primer trimestre de l´any que ve. A principis del 2019 les obres haurien d´haver acabat.
http://www.diaridegirona.cat/comarques/2017/07/20/del-pirineu-costa-brava-vies/857697.html
danielt