Les Vies Verdes de Girona

Aprofitant els antics traçats del tren, les Vies Verdes de Girona ens ofereixen a senderistes i ciclistes un llarg recorregut que surt de Ripoll i arriba fins a Sant Feliu de Guíxols. Com és de suposar, en aquest camí, pràcticament tot preparat pel lleure, hi podem trobar un paisatge d’allò més evocador, on la natura i la cultura es donen la mà per que el ciclista gaudeixi d’un camí carregat d’història.

Les Vies Verdes estan estructurades en quatre grans rutes. La primera d’elles és la Ruta del Ferro i del Carbó, en al·lusió a la important tradició de la farga al Baix Ripollès i a l’extracció de carbó a les mines d’Ogassa, ressegueix el trajecte que feia el tren antigament. Va de Sant Joan de les Abadesses fins a Ogassa. La segona ruta és la Ruta del Carrilet I, que va d’Olot a Girona, i que ressegueix les valls dels rius Fluvià, Brugent i Ter, passant per la Zona Volcànica de la Garrotxa. La tercera és la Ruta del Carrilet II, de Girona fins a la costa, a Sant Feliu de Guíxols, seguint pel traçat de l’antiga via ferroviària. Finalment, la darrera ruta és la Ruta del Tren Petit. El seu traçat transcorre per una part de l’antic recorregut de l’anomenat tren petit que connectava Palamós amb Girona passant per la Bisbal d’Empordà.

Evidentment cada una de les rutes té la seva particularitat. Cada un dels ciclistes poden escollir una d’elles (o més d’una, si s’escau) depenent de la seva perícia o les seves ganes de pedalar. En aquest sentit, el Consorci de les Vies Verdes de Girona és l’ens local que gestiona les quatre rutes  de les vies verdes de Girona, integrat per la Diputació de Girona i els municipis i consells comarcals assenyalats en els estatuts. Nascut l’any 2003 com a manera d’integrar les rutes en un sol ens, el Consorci s’encarrega de potenciar les possibilitats turístiques, esportives i de lleure de les Vies Verdes, adequant passatges per la pràctica del ciclisme i del senderisme. D’altra banda, des de 2013, gestiona també la xarxa Pirinexus, 353 km de ruta pedalable que uneix les comarques gironines amb la Catalunya francesa, demostració plausible de la importància que està adquirint el cicloturisme com a forma de potenciació econòmica de la zona.